CEO De Roos Joni Uhlenbeck: ‘Het is belangrijk dat we met z’n allen de goede kant opgaan voor de wereld’

website formaat (27)

Joni Uhlenbeck, CEO van De Roos, bewandelt een unieke weg binnen het ondernemerschap. Haar achtergrond als cultureel antropoloog en ondernemer kleurt haar benadering als leider van een kantoor dat zich richt op innovatieve bedrijven vaak met een maatschappelijke missie. De Roos is in 2011 opgericht en inmiddels uitgegroeid tot een kantoor met 45 advocaten en een notariaat. We spreken Uhlenbeck over haar visie op het bouwen van een groeiend advocatenkantoor, het belang van inclusiviteit en het streven van De Roos naar een maatschappelijke voorbeeldrol binnen de advocatuur.

Van antropologie naar advocatuur

Uhlenbeck begon haar carrière niet in de rechten, maar in de culturele antropologie. Na haar studie startte ze twee bedrijven: een online fietsenwinkel in Ierland en een bedrijf dat diensten van zzp’ers als cadeaukaarten aanbood. Het idee van een ondernemer aan het hoofd van een advocatenkantoor klinkt wellicht ongebruikelijk. Toch is het een bewuste keuze geweest van het advocatenkantoor. Uhlenbeck kijkt met een ondernemersbril naar het kantoor. Ze vindt het belangrijk om te kijken hoe een bedrijf goed kan werken en waar mensen zich prettig en gehoord voelen.  Het is voor haar geen probleem in deze rol dat ze zelf geen juridische opleiding heeft ‘Als je maar weet wat je niet weet, kom je een heel eind. Anderen op ons kantoor hebben de kennis die ik niet heb.’ 

‘Ik geloof niet dat de kennis allemaal bij de meest ervaren of oudste werknemers zit, maar juist ook bij de jonge mensen’

Iedereen bij de Roos krijgt de mogelijkheid om diens talenten te ontdekken en hiermee invloed uit te oefenen op ieders dagelijkse werkzaamheden en de bedrijfsvoering van het kantoor. Zo richten sommige advocaat-stagiairs zich al in de eerste jaren op de zakelijke kant van het kantoor en het netwerken, terwijl anderen nog meer de inhoudelijke diepgang zoeken. ‘Ik geloof niet dat de kennis allemaal bij de meest ervaren of oudste werknemers zit, maar juist ook bij de jonge mensen.’ Zo heeft De Roos een gelaagd bestuur: een medewerker, een advocaat-stagiair en een partner. Het idee hierachter is dat iedereen zichzelf durft te uiten, pro-actief met ideeën en plannen komt en anderen durft tegen te spreken. ‘Ik denk dat er een hele gezonde cultuur heerst wanneer je kritisch durft te zijn naar iemand die boven je staat in de hiërarchie en iedereen het gevoel heeft te worden gehoord en gezien’, aldus Uhlenbeck.

Teamspeler

De Roos is in 2011 begonnen als een klein advocatenkantoor met Philip De Roos als oprichter. Inmiddels is het uitgegroeid tot een kantoor met 45 advocaten en een notariaat. Het kantoor focust zich op het bieden van full-service aan innovatieve bedrijven, vaak in de tech, sociale of duurzame hoek. Er is een grote focus op hoge juridische kwaliteit, naast de Beroepsopleiding krijgen alle advocaat-stagiaires ook extra kennis mee door de interne Dr. DRA Academy. ‘Het liefst staan we bedrijven bij die een beetje idealistisch in de wedstrijd zitten.’ De Roos is zich als kantoor bewust van de impact die ze maken, en het meten van succes gaat verder dan alleen financiële resultaten. Zo willen ze een positieve bijdrage leveren door pro bono-bijstand te bieden en vrijwilligerswerk te doen in de buurt van het kantoor. ‘We zijn heel idealistisch omdat we geloven dat het momenteel belangrijk is dat we met z’n allen de goede kant op moeten gaan voor de wereld.’

‘Bij ons ziet iedereen elkaar als teamlid en denkt: ‘wat fijn dat Messi bij mij in het team zit’

Uhlenbeck geeft aan dat het belangrijk is goed voor elkaar te zorgen en niet als concurrenten de ratrace aan te gaan, maar als team ergens te willen komen. ‘Bij ons ziet iedereen elkaar als teamlid en denkt: ‘wat fijn dat Messi bij mij in het team zit’, waardoor niemand zich bedreigd voelt door de talenten van een ander.’ 

Voorbeeldfunctie

Concurreren met de grote advocatenkantoren aan de andere kant van Amsterdam, de Zuidas, is iets waar Uhlenbeck niet als een strijd ziet: ‘We laten ons inspireren door de kwaliteit en organisatie van andere kantoren en hopelijk kunnen wij met onze management stijl en maatschappelijke focus andere kantoren weer inspireren.’ 

Als advies aan rechtenstudenten wil Uhlenbeck meegeven te kiezen voor het rechtsgebied wat je het allerleukst vindt. ‘Als je een goede advocaat wilt worden, kies dan voor een master waar je hart sneller van gaat kloppen, in plaats van de ‘verstandige’ optie waarmee je gegarandeerd een baan krijgt. Alleen dan val je op en word je een goede advocaat.’ Als je rechten studeert, heb je volgens Uhlenbeck een degelijke basis. Door de hoek te zoeken die je het allerleukst vindt en waar je echt blij van wordt, word je een goede advocaat.

Meer over

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
Scroll naar top