Award Winning M&A advocaat Matthijs Ingen-Housz: “Je merk moet bij het merk van je kantoor passen”

I

Ingen-Housz wordt geprezen om zijn leidende positie op het gebied van venture capital en het grote aantal transacties dat hij begeleidt. Ingen-Housz gooide na vijftien jaar op de M&A afdeling van Clifford Chance het roer om. Hij wilde zich focussen op wat hij echt graag deed en besloot uiteindelijk zijn eigen boetiekkantoor te beginnen. Daar werkt hij nu aan twintig transacties tegelijk, voor zowel investeerders als ondernemers. Elfstedenrijder Ingen-Housz vertelt ons, net voor kerstavond, hoe hij dit voor elkaar krijgt. 

 Bergbeklimmen in de Himalaya 

Ingen-Housz vond het eigenlijk wel prettig dat aan de studie rechten niet zoveel tijd hoeft te worden besteed. Hij benadrukt de waarde van nevenactiviteiten tijdens zijn studie. Zo heeft hij in die tijd met vrienden in de Himalaya geklommen en een fietstocht langs de Ganges gemaakt. “Aan de vriendschappen en dat soort avonturen heb ik achteraf het meest gehad”, licht Ingen-Housz toe. Daarnaast heeft hij ook een tijd in Engeland en Frankrijk gestudeerd. “Doordat je daar mensen van een andere afkomst leert kennen, leer je veel over anderen. Zij hebben soms ideeën waar je het niet mee eens bent, maar zij kunnen ook hele leuke kanten hebben”. 

“Je leert om van iedere e-mail een kunstwerkje te maken”

Na zijn studie wilde Ingen-Housz bij een groot, internationaal kantoor werken. Dat werd Clifford Chance: “Zij waren nieuw en dynamisch”, vertelt Ingen-Housz. Hij legt uit dat het prettig is om te werken bij een Angelsaksisch kantoor. Daar zijn de niet-juridische vaardigheden vaak doorslaggevend. Je ontwikkelt veel andere vaardigheden, zoals  projectmanagement en communicatie. “Je leert om van iedere e-mail een kunstwerkje te  maken.” Op de M&A afdeling werkte hij in die tijd tot diep in de nacht door om alle stukken in agreed form te krijgen met alle betrokken partijen. Daar heeft hij geleerd om onder druk  rustig te blijven. Ingen-Housz benadrukt het belang van stressmanagement: “Stress straal je uit en anderen pikken dat op”. Hij vervolgt: “Rustig blijven is makkelijk als je uitgeslapen  bent, maar als je een paar nachten nauwelijks hebt geslapen, moet je er echt op letten”

Van eigen winkel naar eigen kantoor 

Aan het eind van ieder jaar reflecteert Ingen-Housz op de afgelopen tijd, zodat hij het  volgende jaar de focus kan leggen op wat hij echt leuk vindt. Gaandeweg kwam hij erachter dat hij liever wilde ondernemen dan een groot team managen. Zo werd hij partner bij AKD. “Daar kun je in een vrij beschermde omgeving ondernemen, je hebt daar je eigen winkeltje”. Hij vervolgt: “Je eigen merk, de focus van je praktijk, moet bij het merk van je kantoor passen. Om de wind mee te hebben is van belang dat je kantoor om dezelfde specialisaties bekend staat als je eigen praktijk”. Toen gooide hij het roer om. Ingen-Housz: “Op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik dat merk het beste helemaal op mijn eigen manier kon vormgeven”. Zo is zijn boettiekkantoor INGEN HOUSZ tot stand gekomen.

“Dan is dat vast een leuk persoon, maar voor ons werk is dat een afknapper”

Het gelijknamige kantoor van Ingen-Housz staat bekend om zijn leidende positie op het gebied van venture capital transacties. Ingen-Housz won een drietal bekende M&A awards. Hij licht het werk van zijn kantoor toe: “Wij begeleiden startups, scale-ups en investeerders vanaf de eerste investeringsronde tot en met de exit, tot het moment dat het bedrijf verkocht wordt of naar de beurs gaat”. Bij een investeringsronde wordt geld in de startup geïnvesteerd, in ruil voor aandelen. De kost gaat bij startups immers vaak voor de baat uit. Ingen-Housz benadrukt dat het belangrijk is dat je begrijpt hoe het proces in elkaar steekt. Om dit te bereiken hecht Ingen-Housz veel waarde aan een t-shaped lawyer, een advocaat die vanuit een brede basis heel erg gespecialiseerd is in een bepaald onderwerp. Hij licht dat lachend toe: “Als iemand bij ons komt en zegt dat hij een echte alfa is, dan is dat vast een leuk persoon, maar voor ons werk is dat een afknapper”. Hij vindt het namelijk belangrijk dat zijn medewerkers niet alleen snappen hoe iets juridisch in elkaar steekt en sterke sociale vaardigheden hebben, maar ook begrijpen hoe bijvoorbeeld de fiscaliteit of financiering werkt. 

Een aandeel van meer dan 100 miljard 

Naast startups en Nederlandse investeerders bedient Ingen-Housz ook grote  Angelsaksische investeringshuizen bij hun venture capital activiteiten in Nederland. “We zien hoe het daar gaat en nemen dat mee naar Nederland.” De markt is hier nog niet zo  verzadigd als bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Daarom komen veel Amerikaanse investeerders hier hun geld besteden. Ingen-Housz vertelt: “Het zijn gouden tijden voor de  Nederlandse venture capital, in een jaar dat voor zoveel mensen heel moeilijk is geweest”. Omdat bijvoorbeeld ook de overheid veel investeert en de rente laag is, zit er veel geld in de markt en dat geld zoekt rendement. Door de pandemie is de digitalisering versneld, dat geeft veel startups de wind in de rug. Venture capital investeringen leveren soms niets op en soms extreem veel. Ingen-Housz illustreert dit aan de hand van een van zijn cliënten, Prosus, een technologie-investeerder die is genoteerd aan de Amsterdamse beurs. Zij hebben na een investering in 2001 van 32 miljoen dollar nu een aandeel van ruim dertig procent in het Chinese Tencent, zo vertelt Ingen-Housz:. “Alleen dat aandeel is al meer dan honderd miljard dollar waard”. 

“Soms moet je als jurist gewoon durven kiezen en daarvoor gaan”

Ingen-Housz heeft als advocaat bewezen dat het belangrijk is om een keuze te durven maken. Een vaardigheid waar veel juristen nog aan kunnen werken. “Soms moet je als jurist gewoon durven kiezen en daarvoor gaan.” Dit is volgens hem dan ook doorslaggevend voor succes. Zelf beschrijft hij dat als grit, maar als elfstedenrijder bewijst Ingen-Housz dat het eigenlijk gewoon oer-Hollands doorzettingsvermogen is.

Meer over

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
Scroll naar top