Advocaat Jan Kabalt: ‘De advocaat die zijn eigen zaak bepleit, heeft een dwaas als cliënt’

website formaat (23)

Doordeweeks zat Jan Kabalt in de studiebanken, in het weekend werkte hij op de kermis. Grootgebracht in een kermisfamilie heeft hij een trekkend bestaan gekend tot het einde van zijn studie. In 1994 werd Kabalt beëdigd als advocaat. Drie jaar later startte hij geheel zelfstandig zijn advocatenkantoor in Breukelen, waar vanuit Guarda Advocaten is ontstaan. Kabalt houdt zich tegenwoordig bezig met onder andere vastgoed-, ondernemings- en sportrecht. Hij rekent veel bekende professionele voetballers en voetbalmakelaars tot zijn cliënten. Tevens is Kabalt voorzitter van Disciplina, de Nederlandse Vereniging van Tuchtrecht advocaten. Wij spraken hem over het oprichten van een advocatenkantoor, de juridische onderdelen van de voetbalwereld en de tuchtrechtspraak. 

Van kermisattractie tot advocatenkantoor 

‘Ik begon zonder secretaresse en zonder werknemers omdat ik bang was dat dit mij te veel geld zou kosten.’ Wat opvalt is dat hij alles alleen deed en zich daarnaast ook niet beperkte tot een enkel rechtsgebied. ‘In de tijd dat ik beëdigd werd, deden alle advocaten nog alle rechtsgebieden tegelijk. Althans, dachten zij dat ze alle rechtsgebieden tegelijk konden doen.’ Vandaag de dag is Guarda Advocaten nog altijd een veelzijdig kantoor.

‘De hoeveelheid hoepels waar je tegenwoordig doorheen moet springen voordat je een cliënt kunt aannemen verschilt in aanzienlijke mate met vroeger’ 

Inmiddels bestaat het team van Guarda Advocaten uit vier partners en zeven andere advocaten. Kabalt vertelt dat het oprichten van een kantoor tegenwoordig een stuk lastiger gaat dan dertig jaar geleden. ‘Toen ik mijn eigen kantoor startte, was er niet zoveel administratieve rompslomp als nu. De hoeveelheid hoepels waar je tegenwoordig doorheen moet springen voordat je een cliënt kunt aannemen verschilt in aanzienlijke mate met vroeger.’ Volgens Kabalt ben je tegenwoordig minimaal vijftig procent van je tijd kwijt aan niet-juridisch werk. Hij raadt iedereen die dit wil voorkomen aan zich aan te sluiten bij een grotere organisatie, of de administratie uit te laten besteden.

Tak van sport

Kabalt heeft altijd te boek gestaan als zaakwaarnemer, maar wordt in de praktijk juist ingeschakeld door zaakwaarnemers en diens speler voor juridische kwesties. ‘Zaakwaarneming is eigenlijk een andere tak van sport, dat is meer dan het juridische deel’, aldus Kabalt. Hij beoordeelt de contracten, helpt bij onderhandelingen en gaat achter clubs aan indien zij weigeren geld uit te keren aan de spelers. 

‘In het Midden-Oosten zijn er tegenwoordig veel spelers met een lucratief contract. Soms besluit een sjeik dan te stoppen met betalen na een jaar, vaak zonder opgave van reden.’ Kabalt maakt deze zaken dan aanhangig bij organisaties als de Fédération Internationale de Football Association (FIFA) of bij het Hof van Arbitrage voor Sport als advocaat van de speler.

‘Als een contract goed geregeld is, maakt het een speler niet zoveel uit hoeveel een zaakwaarnemer eraan verdient’

Als betrokkene bij veel transfers en contractonderhandelingen vertelt Kabalt dat transparantie het  belangrijkste in de voetbalwereld is. Conflicten ontstaan volgens hem als een speler niet weet hoeveel een zaakwaarnemer gaat verdienen aan een zaak. ‘Als een contract goed geregeld is, maakt het een speler niet zoveel uit hoeveel een zaakwaarnemer eraan verdient. Tenzij een speler het gevoel krijgt dat het geld voor de zaakwaarnemer van zijn deel af gaat.’ Een goed contract bestaat volgens Kabalt niet alleen uit een hoog salaris, maar ook uit duidelijke vastleggingen waarin goed geregeld is wanneer een speler weg mag en voor welk bedrag. Ook stelt hij dat schriftelijke vastlegging zeer belangrijk is. ‘Niet alleen om misverstanden te voorkomen bij een cliënt, maar ook zodat je later kan aantonen dat je op de juiste manier hebt gehandeld.’

Klachtenparade

Disciplina, de tuchtvereniging waar Kabalt voorzitter van is, heeft ten doel het bevorderen van de deskundige beroepsuitoefening door advocaten in Nederland, het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van het tuchtrecht en het behartigen van de belangen van haar leden. Hij vertelt dat veel klachten die binnenkomen afkomstig zijn van cliënten van advocaten en notarissen. ‘Vaak is die klacht gebaseerd op het gevoel niet serieus genomen te worden. Iedere advocaat of notaris kan een fout maken en het is slecht om dit vervolgens glashard te ontkennen en die cliënt niet serieus te nemen.’ Aan de andere kant zegt Kabalt dat het lastig is deze fouten te erkennen in verband met beroepsaansprakelijkheid.

‘De ervaring leert dat dan de emotie de boventoon gaat voeren, daar waar veelal slechts de ratio past’

Verder vertelt Kabalt dat veel advocaten die in een tuchtrechtprocedure terechtkomen hun eigen zaak willen behandelen, maar dat dit vaak niet de juiste keuze is. ‘Je bent meestal gefrustreerd en bevooroordeeld. ‘De ervaring leert dat dan de emotie de boventoon gaat voeren, daar waar veelal slechts de ratio past’, aldus Kabalt. Bij Disciplina huldigen zij daarom ook het gezegde ‘de advocaat die zijn eigen zaak bepleit, heeft een dwaas als cliënt’. Ondanks Kabalt’s indrukwekkende loopbaan zegt hij nog elke dag veel te leren. ‘Hoe meer ik weet, hoe meer ik realiseer dat ik eigenlijk helemaal niets weet.’ Kabalt vertelt en eindigt met dat het recht een specialisme is, maar dat daarbinnen nog heel veel meer specialismen vallen. 

Meer over

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
Scroll naar top