Sander Petit is advocaat en managing partner bij Backstage Legal. Een collectief van juridische experts die zelf in de creatieve sector werken. Naast zijn juridische werkzaamheden is Petit ook dj. Hierom staat hij bekend als ‘De Dance-advocaat’. Vanwege zijn ervaring in beide branches weet hij goed welke juridische kwesties in de creatieve industrie spelen en slaat hij een brug tussen die twee werelden.
Theorie in de praktijk
Petit begon zijn studie met een geromantiseerd beeld van de praktijk. ‘De hele nacht bij een bankierslamp met whisky werken en de volgende dag onschuldigen vrijpleiten in de rechtszaal.’ De werkelijkheid bleek beduidend minder spannend. Zijn grootste uitdaging was het studeren voor vakken, zoals Romeins recht of rechtseconomie, waarvan hij niet gelijk de toepassing kon inzien in de praktijk. Ondanks zijn twijfel besloot Petit door te zetten. ‘Het is een stukje vertrouwen in je studie.’
‘Als je ergens gefascineerd door bent wil je er alles over weten.’
Volgens hem is het belangrijk iets te vinden waar je passie voor hebt. ‘Als je ergens gefascineerd door bent wil je er alles over weten.’ Voor Petit was dat het artistieke. Zo organiseerde hij tijdens zijn studententijd geregeld evenementen en werd hij voorzitter van de dj-commissie. Zo kon hij zijn juridische kennis toepassen in de praktijk op bijvoorbeeld het begrijpen en analyseren van zijn eigen optreedovereenkomsten. ‘Mijn fascinaties voor creativiteit en het recht zijn altijd naast elkaar blijven bestaan.’
Tussen toga en toonladders
Petit studeerde af op het onderwerp auteursrecht voor dance dj’s. Door middel van een door hem gemaakte enquête ontdekte hij dat veel wetgeving niet door hen begrepen werd. Andersom wisten juristen, door de snelle ontwikkeling van dance muziek, niet exact wat een dergelijke dj deed. Petit ontdekte dat hij veel energie putte uit het delen van die kennis. ‘Ik geloof in het bouwen van een brug tussen die twee werelden, omdat ik uit beide kom.’
‘Dan sta ik zelf ook te genieten op de dansvloer.’
Als advocaat krijgt Petit diverse vragen vanuit de creatieve industrie. Van het onderhandelen over een overeenkomst tot de vraag wanneer iets plagiaat is. Door zijn werkzaamheden als dj weet hij goed in te spelen op de behoeften van creatieve mensen. Zo willen zij vooral snel een duidelijk antwoord hebben. ‘Een artiest die de wereld rondreist, wil geen bijlagen en ingewikkelde contracten.’ Door de juridische zorgen van artiesten weg te nemen, hoopt Petit hen ruimte te bieden nieuwe dingen te creëren. Hij gelooft dat creativiteit deels voortkomt uit deze vrijheid. Het resultaat ziet hij vaak terug. Zo vertelt hij gepassioneerd over een optreden van een cliënt op een Amsterdams festival. ‘Als ik daar ook maar een klein beetje aan kan bijdragen, dan sta ik zelf ook te genieten op de dansvloer.’
Backstage Legal
Na werkzaam geweest te zijn bij verschillende advocatenkantoren, besloot Petit zijn eigen koers te varen. Hij merkte dat er weinig flexibiliteit en begrip was bij de kantoren. Zo zagen advocatenkantoren bijvoorbeeld niet in dat het bezoeken van optredens ook acquisitie is en dus werktijd. ‘Ik geloofde niet meer in de traditionele advocatuur.’ Op zoek naar gelijkgestemden kwam hij in contact met een diverse groep zelfstandige advocaten en juristen. Allemaal werkzaam in diverse hoeken van de creatieve sector. ‘We hebben iemand die naast jurist ook rapper, radio host en cabaretier is.’
‘Ik heb daarentegen geen nine to five.’
Vervolgens werd Backstage Legal in het leven geroepen: een platform bestaande uit juridisch experts die zelf uit de creatieve industrie komen en daarom dezelfde taal spreken als hun cliënten. Hier ondernemen de advocaten met elkaar, maar behoudt iedereen verantwoordelijkheid voor eigen cliënten. ‘Als jij de hele dag op het strand wil liggen, in de studio wil zitten of kunst wil maken, moet je dat doen. Zolang je maar een bijdrage levert.’ Volgens Petit is het hebben van een vrije ondernemingsstructuur passend binnen de creatieve sector. ‘Als je bijvoorbeeld in de verzekeringsbranche werkt, zijn je werktijden overdag. Ik heb daarentegen geen nine to five.’
Risico van het vak
Het succes van Petits carrière kent ook een keerzijde. ‘Ik ben er in mijn hoofd altijd wel mee bezig en het is moeilijk daar grenzen in te bewaken.’ Hij vertelt dat het gemakkelijk is om in de juridische wereld jezelf voorbij te lopen. ‘Ik zie dat zo veel om me heen. Heel veel jonge advocaten, notarissen en fiscalisten, die in een burn-out belanden.’ Petit benadrukt daarom het belang van plannen, gezond eten en bovenal continu controleren hoe het met jezelf gaat. ‘Als je advocaat wil worden, moet je keihard werken. Dat gebeurt vaak onder druk en soms met grote belangen.’ Daarnaast is het volgens hem belangrijk op zoek te gaan naar je passie. Je studententijd biedt daar naar zijn ervaring de ideale ruimte voor. ‘Als je authentiek bent én actie onderneemt, kom je ver.’