Rick Schmitz is samen met Martijn Migchelsen CEO bij FIRM24. Beiden waren zij werkzaam bij PWC op de M&A-afdeling totdat de invoering van de Flex-BV hen allebei de ondernemerskant op dreef. Samen hebben zij een platform opgericht waarbij zij de ondernemer bijstaan bij het oprichten van de BV, het opstellen van contracten en het bijstaan van de ondernemer in de boekhouding.
Ik sprak Schmitz op het kantoor van FIRM24, dat niet op, maar recht tegenover de Zuidas gevestigd is. Het kantoor ziet er toegankelijk uit: alle kamers en deuren zijn van glas wat de indruk wekt dat iedereen bij elkaar naar binnen kan lopen. Schmitz is enthousiast, opgewekt en weet wat hij wil. Na zijn studie Fiscaal Recht in Rotterdam ging hij aan de slag bij Deloitte op de real estate afdeling.
Na een maand stortte door de crisis de hele markt in en was de gehele transactiepraktijk dood. Hij wilde naar de M&A-praktijk binnen Deloitte maar dat zou een eeuwigheid duren. Hij klopte aan bij PWC en telde zijn ervaring als werkstudent ook op bij zijn jaren op de real estate afdeling. Dit leverde hem een mooie functie van junior manager op met een team onder zich. ‘‘Ik regel dingen gewoon goed voor mezelf, die opportunistische lijn zit in mijn hele leven.’’
‘’Je bent gewoon een hosselaar op fiscaal gebied.’’
Hij benadrukt: ‘’Als je fiscalist bent, is het echt niet belangrijk dat jij niet de achterste komma van het fiscaal wetboek kent. Heb je je zaken goed voorbereid? Zijn je social skills on point?’’ Regel het gewoon goed voor je klant. Deze wil geen memo met allemaal ingewikkelde verhalen, daar betaalt hij je niet voor. ‘’Je bent gewoon een hosselaar op fiscaal gebied.’’
Bij de M&A-praktijk ben je een spin in het web en moet je vooral de losse eindjes aan elkaar knopen. Schmitz zet andere teams met specialisten aan het werk om zijn klussen uit te zoeken en de vreselijke rapporten te schrijven. Tijdens zijn functie als junior managerleert hij met een team omgaan, hoe hij mensen aan het werk zet en hoe een project wordt gerund. Het is een kwestie van elke keer hetzelfde trucje toepassen.
Startup
Binnen PWC moest in het kader van teambuilding een fictieve startup worden opgericht met het idee om een brug te slaan tussen de verschillende onderdelen binnen de transactiepraktijk. Schmitz en Migchelsen werkten toen al samen bij de M&A praktijk, maar zij wilden een echte startup oprichten.
‘’Een fiscalist die even de BTW vergeten is…’’
Migchelsen tikte Schmitz aan tijdens een deal en vertelde dat er hele grote marges zitten op lenzen en dat zij daar zeker wat mee moesten doen. Achteraf was het niet de meest verstandige keuze. ‘’Wist je dat lenzen 100.000 combinaties hebben?’’Voordat zij het wisten runden ze een webshop met 100.000 producten. 24 uur nadat de webshop online stond stroomden er al 500 bestellingen binnen. Tot overmaat van ramp hadden zij 24-uurs levering beloofd, had Schmitz als contactnummer zijn zakelijke PWC telefoonnummer op de website gezet én was hij de BTW vergeten in rekening te brengen aan de klant. ‘’Een fiscalist die even de BTW vergeten is…’’ Schmitz en Migchelsen zagen elkaar dus niet alleen ’s avonds bij het inpakken van alle dozen, maar werkten overdag ook nog aan deals bij PWC. Iedere keer als een deal binnenkwam, wist Migchelsen het zo aan de partner te verkopen dat Schmitz ook écht in zijn M&A team moest.
Het kwartje viel tijdens de gratis lunch
Het zaadje van FIRM24 werd gepland tijdens een vaktechnisch overleg: ‘’Dat vond ik echt het allersaaiste, ik probeerde er altijd onderuit te komen, maar dit keer ging ik toch wel voor de gratis broodjes.’’ Het overleg ging over de nieuwe flexibilisering van de BV-wet. Vroeger moest je een aandelenkapitaal van 18.000 euro hebben, nu kun je al een BV oprichten met een aandelenkapitaal van 1 euro. Schmitz zoomde even uit en het kwartje viel: “Dit kan ik online opzetten! Iedereen wil nu zo’n Flex BV en dit wordt de vervanger van de eenmanszaak.” Schmitz ging direct op zoek naar een notaris. Op de dag dat zijn website live ging en de wet in werking trad was de Flex BV een grote hit op google. Iedereen wilde zo’nFlex BV en hij had dus geen marketing nodig. Hij was de enige op de markt en kon concurreren met iedere notaris in Nederland. Schmitz hield op dat moment vele ballen in de lucht: PWC, lensdeal.nl en daarnaast ook nog onlineflexbv.nl (later FIRM24).
Jonge ondernemer
Het ondernemen zit in het bloed van Schmitz. Hij vertelt over zijn eerste herinnering waarbij zijn hart sneller begon te kloppen van een mogelijk gat in de markt. Hij was 12 jaar oud en op vakantie in Thailand met zijn ouders. Hij stuitte op een bijzonder glas dat lauw bier in een ogenblik koud kon maken. Vol goede moed had hij een Chinese fabriek gevonden, samples ontvangen en liep hij met zijn armen vol glazen naar strandtenten in de buurt. De strandtenten waren helaas niet te murwen voor alle glazen, maar de driveom te ondernemen bleef altijd in hem zitten.
‘’Het ging door het dak en de gouden handboeien bij PWC moesten af.’’
De BV’s werden aan de lopende band opgericht en er kwamen heel veel aanvragen binnen. ‘’Het ging door het dak en de gouden handboeien bij PWC moesten af.’’ Hij ruilde zijn pensioen, lease-auto en dikke salaris in voor een oude Volkswagen Polo. ‘’Toch heb ik nooit het gevoel gehad dat ik wat heb moeten inleveren’’. Schmitz begon een office in zijn kelder waar hij werkelijk alles zelf deed: de klantensupport, communicatie met de notaris, content schrijven voor de website en nog veel meer. De website veranderde in FIRM24.nl en groeide uit tot een platform waarbij de ondernemer wordt geholpen met zijn hele levenscyclus. De ondernemer kan met behulp van blockchains onder andere zijn BV oprichten en allerlei contracten opstellen.
Schmitz vertelt ons over het geweldige gevoel wanneer je product market fit is. Je aanvragen stromen sneller binnen dan dat je je diensten kunt leveren. Er gaat van alles door je heen: ‘’Je wordt ’s ochtends wakker en rent met een big smile naar je kelder en werkt -levend op adrenaline en koffie- tot 1 uur ’s nachts door.’’ Hij vertelt verder: ‘’Je bent gewoon zoiets vets aan het bouwen.’’
Schoenmaker, blijf bij je leest
Uiteindelijk werd het tijd dat Migchelsen er ook fulltime bij kwam en gingen zij op zoek naar een gepaste office space. Steeds meer notarissen sloten zich aan bij FIRM24, het netwerk werd vergroot en ze gingen nog meer diensten leveren (abonnementen met loonadministratie bijvoorbeeld). ‘’Dan gaat het vliegwiel aan en dan heb je zes à zeven jaar later een serieus marktaandeel.’’ 1 op de 10 BV’s in Nederland zijn opgericht bij FIRM24. Lensdeal.nl is inmiddels verkocht en daar hebben wij gelukkig niet veel bij verloren, maar wel een grote levensles gewonnen: ‘Schoenmaker, blijf bij je leest, ga iets doen wat je begrijpt en dat is de allerbelangrijkste les.’’ Schmitz drukt ons op het hart: ‘’Ken de gehele business van A tot Z en dat is het belangrijkste om een winnaar te worden binnen je industrie.’’